New: card sorting is now available! Click to learn more.

User Sense

Användartest: En steg-för-steg guide med templates och exempel

I den här artikeln täcker vi allt som rör genomförandet av användarstudier och testning av användbarheten av en webbplats, app eller prototyp. Vi tar en närmare titt på vad användarstudier innebär, varför de är viktiga, vilka metoder som finns och hur du kan komma igång med det.

Genomför användartester Genomför dina egna användartester

Vad är användbarhet eller usability?

Användbarhet, eller usability, är i vilken utsträckning en användare kan använda en produkt på sitt eget sätt utan hinder, tvivel eller frågor. Med en användarvänlig produkt är användningen smidig och användaren upplever ingen frustration.

Definition av användbarhet eller usability

Standarden ISO 9241-11:2018 er följande definition av användbarhet:

“Användbarhet, eller usability, är graden av effektivitet, effektivitet och tillfredsställelse för en definierad grupp användare att uppnå ett specifikt mål i en specifik kontext.”

Användbarhet består av tre delar:

  • Effektivitet: I vilken utsträckning användare kan använda produkten för att uppnå sina mål.
  • Effektivitet: Den ansträngning användarna måste göra för att uppnå ett visst mål.
  • Tillfredsställelse: Användarens tankar under användningen av produkten, inklusive deras åsikter om användarvänlighet, mervärdet av webbplatsen eller appen och dess tillämpbarhet.

Vad är användartester eller user testing?

I användartester, eller user testing, utför användare uppgifter på en webbplats, app eller prototyp medan de filmas, tänker högt och ger feedback.


Eftersom användaren ger konstant feedback blir det tydligt varför vissa funktioner fungerar eller inte fungerar, vilket resulterar i en lista med konkreta åtgärdspunkter för att göra kundupplevelsen ännu bättre.

Du kanske har märkt att användartester, user testing och usability testing ofta används omväxlande. Även om det finns vissa skillnader i den formella definitionen, hänvisar båda termerna ofta till testning av webbplatser, appar eller prototyper.

Kom igång med användartester

Upptäck hur du kan använda vår plattform och deltagarpanel.

Boka en demo Mer information

Exempel på användartestscript

Nyfiken på vilka frågor du kan ställa under ett användartest? Ladda då ner exempel på användartestfrågor.

 

Ladda ner användartestscript

Verkligt exempel på användartest

Genomförande av användartester

För varje fas i utvecklingsprocessen av en webbplats eller app är testning med riktiga användare av stort värde. De fem största fördelarna är:

  • Upptäck vilka problem användarna står inför. Bekvämlighet är viktigare än någonsin. När användare vill beställa en produkt men beställningsprocessen inte fungerar, beställer de från konkurrenten med tre klick. Det lämnar ägaren av webbshopen med en fråga: varför övergav användaren sin kundvagn? Genom användartester upptäcker du de frustrationer hos dina användare som normalt skulle gå obemärkt förbi, vilket ger dig fördelen att veta vem din användare är, hur de vill ta emot din produkt och hur du behöver leverera den.
  • Ett bättre slutprodukt med prototyptestning. Spara tid och pengar genom att genomföra användbarhetstester under utvecklingsprocessen. Är det tydligt vad de kan göra med appen eller webbplatsen? Vad stöter de på? Vad skulle de använda den till? Genom att samla in och bearbeta denna feedback under utvecklingsprocessen bygger du en produkt som bättre passar slutanvändaren.
  • Skapa empati för användaren. Det händer ofta att ett team som har arbetat med ett projekt under lång tid har allt svårare att sätta sig in i slutanvändarens perspektiv, eftersom de känner produkten ut och in som experter och inte längre som första gångens användare. Användartester tvingar dig att se produkten genom slutanvändarens ögon, vilket ger dig mycket värdefull information för resten av utvecklingsprocessen. 
  • Värdefullt tillskott till kvantitativa data.Tools som Google Analytics och Hotjar visar vad användarna gör men inte varför de gör det. En heatmap kan visa att användare avbryter beställningsprocessen, men inte varför de fortfarande överväger. Användbarhetstester tar bort den osäkerheten och ger insikt i hur beställningsprocessen kan förbättras.
  • En bättre produkt för alla. Oavsett om du just har lanserat din produkt eller har funnits på marknaden ett tag, kan du genom tester ta reda på i vilken utsträckning produkten möter användarnas förväntningar. Saknas något i gränssnittet? Förlorar vi pengar på grund av ineffektiv beställningsprocess?

Fördelarna med en bättre UX

Det ultimata målet med användartester är att göra användarupplevelsen så bra som möjligt. Nyttan av en bättre user experience eller användarupplevelse (UX) har visats i otaliga studier. Att förbättra user experience (UX) ger generellt följande fem fördelar:

  • Minskad arbetsbelastning för kundtjänstpersonal. Med en bra användarupplevelse besvarar webbplatsen eller appen frågor som användarna normalt har.
  • Lojala kunder genererar mer försäljning. En bra user experience säkerställer nöjdare kunder som är mindre benägna att byta till konkurrenten. Beroende på de förändringar som görs kan en bättre UX öka försäljningen med mer än 100%! Vill du veta mer om sambandet mellan användartest och konvertering? Ladda ner vårt whitepaper.
  • Konkurrensfördel. Genom att verkligen sätta dig i användarens skor kan du ytterligare stärka din position jämfört med konkurrenterna.
  • Minskning av risker. När du lägger mycket pengar och tid på utvecklingen av en webbplats eller app vill du försäkra dig om att användarna inte hoppar av för att de inte förstår hur de ska använda den.
  • Framsteg kan följas. Karakteristiskt för en bra användarupplevelse är att användartester utförs strukturerat. Genom att hålla koll på användbarhetsmått via exempelvis System Usability Scale kan du mäta framstegen för en webbplats eller app.

Skillnaden mellan usability testing och user testing

Du kanske har märkt att olika termer används för att genomföra användartester. De vanligaste varianterna är user testing och usability testing.

Vissa UX-forskare hävdar att huvudsyftet med user testing är att ta reda på om potentiella användare har ett behov av en viss produkt eller tjänst, och usability testing skulle då hänvisa till testning av en webbplats, app eller prototyp. Detta är dock ett gråområde och båda termerna används ofta omväxlande.

Om du vill validera din affärsidé kan du göra detta via intervjuer (vi rekommenderar att läsa The Mom Test) samt online-enkäter.

Kom igång med användartester

Upptäck hur du kan använda vår plattform och deltagarpanel.

Boka en demo Mer information

Fyra typer av användartester

Användarstudier kan utföras på olika sätt. När någon talar om användarstudier, talar de nästan alltid om att utföra användbarhetstestning eller användartester. Visste du att användartester har genomförts sedan 1980-talet?

Forskningsmetoderna för användartester kan särskiljas på två dimensioner. Den första dimensionen är platsen för användbarhetsstudien: online eller i ett UX Lab. Den andra dimensionen gäller hur forskningen utförs: med eller utan en moderator.

I ett UX Lab

Genom att ta testerna i ett UX Lab har du maximal kontroll över den utrustning som används och kan snabbt ingripa vid tekniska problem. Den största nackdelen är att användaren inte är i sin naturliga miljö, vilket kan påverka svaren deltagarna ger och leda till mindre tillförlitliga resultat.

 

Det kostar också mer tid och pengar att rekrytera användare och få dem att resa till UX Lab. Användartester i ett UX Lab åtföljs nästan alltid av en moderator som interagerar med med testaren/  deltagaren under testet.

Remote user testing

Ett användartest online, eller online / remote user testing, innebär att testaren kan delta i användarstudien online. I praktiken innebär detta ofta att användartestet sker hemifrån eller från kontoret. Fördelen med detta är att användaren genomför testet i sin naturliga miljö, vilket leder till ärligare feedback och gör det enklare att nå svåråtkomliga respondentprofiler.

 

En annan fördel med användartester online? Det är ofta mycket billigare än i ett UX Lab. Där ett test i ett labb kostar i genomsnitt mellan 50 000 SEK och 10 0000 SEK, kan detta göras från 6500 SEK via en onlineplattform som User Sense. En enorm skillnad!

Modererade användartester

Denna metod för användartester är även känd som moderated user testing. Moderatorn leder testsessionen från början till slut. Testet kan ske både ansikte mot ansikte och online. När testet sker online använder moderatorn ett onlineverktyg för att kommunicera med användarna.

 

Den största fördelen är att en moderator kan ställa djupgående frågor och därmed samla fler insikter. Å andra sidan kan en (oerfaren) moderator påverka forskningsresultaten med ledande frågor. Om detta händer kommer det att ha en negativ effekt på resultatens tillförlitlighet - något du logiskt vill undvika.

 

Modererade användartester är mest lämpliga om:

  • Du vill testa och validera ett koncept eller en idé
  • Du vill testa en wireframe, mock-up eller icke-interaktiv prototyp
  • Du vill göra en dag av testningen, med hela (kund)teamet som tittar på utförandet av användartesterna

Omoderad användartester

Självklart är det meningslöst att låta testare resa till ett UX Lab och sedan inte prata med dem. Detta innebär också att denna variant av användarstudier nästan alltid sker online. Denna variant kallas därför unmoderated remote user testing (URUT).

 

Den största fördelen med denna variant av användartester är att testaren inte kan påverkas av en användbarhetsforskare under utförandet, vilket innebär att testaren uppvisar sitt mest naturliga beteende under användartestet. I vår erfarenhet leder detta ofta till ärligare feedback och större vilja att testa, eftersom testaren kan utföra användartestet när han/hon vill.

 

Omoderade användartester är mest lämpliga om:

  • Du vill förbättra en befintlig app eller webbplats
  • Du vill testa en klickbar prototyp så att ändringar kan göras innan appen byggs
  • Du vill genomföra internationella user tests

Denna variant av user testing utförs nästan alltid via en plattform som User Sense. Letar du efter ett verktyg för att utföra användartester? Då rekommenderar vi att du noggrant tittar på hur kvaliteten på testarna garanteras och storleken på poolen i det land där du vill testa.

Hur mycket kostar användartester?

Kostnaderna för att genomföra användartester börjar på 6500 SEK och kan ibland stiga till 100 000 SEK. Priset på forskningen beror på den valda forskningsvarianten, platsen för forskningen och om rekrytering av respondenter är nödvändig. I allmänhet är användartester via en plattform som User Sense nästan alltid billigare än fältstudier. Du kan se vår prissättning här.

 

Kom igång med online user testing

Börja med användartester? Bra plan! Om vi kan ge dig ett tips: se till att du tar dig tid att förbereda forskningen noggrant. Ju mer exakt du formulerar forskningsfrågorna och utarbetar testplanen, desto mer användbara blir resultaten. Lycka till!

Steg 1: Data Deep Dive

Vill du testa en befintlig webbplats? Då får du ut mest av användarstudierna genom att inkludera den data du redan har samlat in. Google Analytics eller Clarity är en utmärkt utgångspunkt för detta.

 

Frågor du kan ställa dig själv är:

  • Vilka sidor har den högsta bounce rates?
  • Vilken typ av enhet har den lägsta konverteringsfrekvensen?
  • Var verkar de största konverteringsläckorna vara?

Nu när du har kartlagt webbplatsens flaskhalsar kan du organisera användarstudierna så att du tar reda på vilka de största hindren är.

Ingen befintlig webbplats, men vill testa en app eller prototyp? Då finns det en god chans att du har lite kvantitativa data att utgå ifrån. Det behöver inte vara ett problem, så länge du tänker noga på forskningsfrågorna.

Tips: Ingen klar bild av hur målgruppen ser ut? Använd då Google Analytics för att bättre kartlägga din målgrupp. Detta hjälper dig att testa med respondenter som bäst matchar din målgrupp.

 

Steg 2: Formulera forskningsfrågor

Nästa steg är att formulera en tydlig huvudfråga och underfrågor. Att utarbeta tydligt definierade huvud- och underfrågor hjälper dig att få ut det mesta av användarstudierna.

 

Detta har flera fördelar:

  • Det hjälper dig att behålla fokus
  • Du försäkrar dig om att forskningen ger svar på de frågor som har störst betydelse
  • Huvud- och underfrågor är lätta att kommunicera och hjälper dig att få med dig intressenterna

Steg 3: Välj rätt metod för användarstudier

Nu när det är klart vad du vill undersöka kan du se vilken metod som passar bäst.

 

Vill du testa ett koncept eller en idé? Eller få feedback på en mock-up eller en icke-klickbar prototyp? Då är du ofta bäst betjänt med modererade user tests.

 

Vill du testa en klickbar prototyp eller en befintlig webbplats eller app? Då behövs ofta ingen moderator och du kan spara mycket tid och pengar genom att utföra omoderade användartester.

 

Steg 4: Bestäm respondentprofil och urvalsstorlek

Du föredrar att genomföra användarstudier med deltagare som matchar målgruppen. Det är därför viktigt att ha en god uppfattning om hur din målgrupp ser ut.

Exempel på deltagarprofil:

  • Deltagarna måste vara mellan 30 och 40 år gamla
  • Deltagarna måste ha en högre än genomsnittlig inkomst
  • Deltagarna måste ha bokat en interkontinental flygresa under det senaste året

Behöver du hjälp med att rekrytera deltagare? Utnyttja vår deltagarpool.

Generellt rekommenderar vi att kunder testar med minst fem testare per enhetstyp. Du kan läsa mer om antalet deltagare för användarstudier i denna artikel.

 

Steg 5: Skriv skapa användartestskriptet

Nu när det är klart vad du vill få ut av användarstudierna och med vilka du vill genomföra forskningen, är det dags att konkretisera genomförandet. För att göra detta, utarbetar du en skapa användartestskriptet där du registrerar de uppgifter som testarna måste utföra.

På detta sätt säkerställer du att testarna inte avviker för mycket under forskningen och att du får feedback på de aspekter som är viktigast för dig som företag.

Tycker du att det är svårt att skapa en användartestplan? I vårt whitepaper hjälper vi dig på vägen med ett antal slides.

Steg 6: Genomför användarstudier

Det är äntligen dags: du kan börja genomföra användarstudierna. Vid modererade testsessioner innebär detta att du kan börja rekrytera deltagare och sedan schemalägga testsessionerna med dem.

Steg 7: Analysera forskningsresultaten

Vill du analysera resultaten från användartest-sessionerna själv? Se då till att du tar dig tillräckligt med tid för detta steg. Mycket tid går åt till att granska användartesterna, ta anteckningar och highlights.

Eftersom analysen av resultaten från användarstudier tar mycket tid, väljer många företag att outsourca analysen. Vi hjälper också företag med detta.

Fördelen med att utföra användartester via ett verktyg är att du också enkelt kan samla in ett antal kvantitativa användbarhetsmått, såsom:

  • System Usability Scale (SUS)
  • Net Promoter Score (NPS)
  • Single Ease Question (SEQ)
  • Task-to-completion rate, time-on-task och error rate

Steg 8: Skapa en forskningsrapport

Kanske det mest tillfredsställande steget är att sammanfatta de viktigaste fynden i en UX-forskningsrapport, så att du kan besvara huvud- och underfrågorna och det omedelbart blir klart hur du kan förbättra UX och konvertering.

Tips: Ska du presentera forskningsresultaten? Se då till att du skapar en highlight-video av de mest intressanta fragmenten från testsessionerna. Detta gör det omedelbart klart varför något behöver förbättras!

Kom igång med user testing

Upptäck hur du kan använda vår plattform och deltagarpanel.

Boka en demo Ladda ner en UX-forskningsrapport